Najnowsze porady

W dziale Najnowsze porady znajdą Państwo wskazówki i odpowiedzi na pytania czytelników Poradnika Instytucji Kultury z zakresu finansów, działalności kulturalnej, podatków, prawa autorskiego, ochrony zabytków czy zamówień publicznych a także prawa pracy.

Okres trwania umowy-zlecenia

Instytucja kultury ma dwa punkty biblioteczne.
Jaką umowę-zlecenia należy zawrzeć z osobą prowadzącą punkt biblioteczny — czy podpisywaną co roku, czy też może to być umowa na dłuższy okres?

Jak ustalić wartość użytkowanego budynku?

Gmina — organizator — przekazała instytucji kultury odpłatnie (100 zł/rocznie) budynek wraz z gruntem (aktem notarialnym) w użytkowanie na prowadzenie działalności statutowej. W akcie notarialnym nie wskazano żadnej wartości nieruchomości. Instytucja nie amortyzuje nieruchomości, musi jednak przyjąć ją do ewidencji pozabilansowej jako „Obce środki trwałe”.
Jaką wartość wskazać w tej ewidencji?

Zmiana siedziby instytucji kultury a umowy o pracę

Niedawno biblioteka miejska rozpoczęła działalność w nowej siedzibie.
Czy w związku ze zmianą adresu należy zmienić pracownikom umowy o pracę?

Zaległa opłata środowiskowa w sprawozdaniu Rb-Z

Instytucja kultury we wrześniu 2021 r. otrzymała decyzję o zaległej opłacie środowiskowej za lata 2017–2020. Część dotycząca roku bieżącego znajduje się na zobowiązaniach krótkoterminowych, a tę przekraczającą 12 miesięcy (tj. za lata 2024–2026) zaksięgowano na koncie zobowiązań długoterminowych. Instytucja opłaca raty i odsetki w terminach wyznaczonych w harmonogramie spłat.
Czy odsetki od tej decyzji powinny zostać ujęte w sprawozdaniu Rb-Z?

Inwentaryzacja — ujawnienie niedoborów, do których doszło za czasów byłego dyrektora

W chwili odejścia dyrektora na emeryturę nie przeprowadzono inwentaryzacji majątku, a nowego dyrektora zatrudniono dopiero po upływie roku. Z końcem 2022 r. przeprowadzono planowany spis majątku instytucji, w wyniku którego ujawniono niedobory.
Jak postąpić w takiej sytuacji? Czy poprosić byłego dyrektora o wyjaśnienie niedoborów?

Formalne obowiązki przy rozpoczęciu działalności gospodarczej przez instytucję kultury

Instytucja kultury (gminny ośrodek kultury) planuje prowadzić działalność gospodarczą w zakresie m.in. nauki języków obcych oraz prowadzenia innych form edukacyjnych, działalności szkoleniowej, reklamowej i promocyjnej, a także najmu i dzierżawy pomieszczeń oraz majątku ruchomego. Pozyskane środki będzie wykorzystywała na działania statutowe instytucji. Wszystko to zostało zapisane w nowym statucie.
Czy wiążą się z tym jakieś dodatkowe obowiązki, takie jak przy zakładaniu działalności gospodarczej (np. zgłoszenia, wpisy do odpowiednich rejestrów itd.)?

Podwyżki w instytucji kultury

Ośrodek kultury zatrudnia 10 osób na umowę o pracę. W regulaminie wynagradzania zawarto zapis, z którego wynika, że wynagrodzenie pracownika podlega corocznie waloryzacji o roczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany w komunikacie Prezesa GUS w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług ogółem.
Jak w związku z tym należy liczyć wynagrodzenie od 1 stycznia 2023 r., jeżeli dla części pracowników wynagrodzenie zasadnicze podniesiono do kwoty minimalnej? Czy należało podwyższyć wynagrodzenia ustalone na 31 grudnia 2022 r. o wskaźnik waloryzacji ogłoszony przez Prezesa GUS?
Czy waloryzacji podlegają wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym również dodatek funkcyjny?

Materiały do bezpłatnego przekazania

Instytucja kultury podpisała z organizatorem umowę dotyczącą sfinansowania dotacją celową zadania „Monografia”. Ze względu na to, że zadanie to zakwalifikowano jako inwestycyjne, środki finansowe otrzymane przez instytucję ujęto w ewidencji księgowej na koncie 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Wydane w ramach monografii publikacje mają być przekazywane w ciągu roku nieodpłatnie dla społeczności lokalnej w celach promocyjnych. Zadanie zrealizowano w grudniu ub.r. i w tym samym miesiącu część książek przekazano już w ramach promocji.
W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych koszty związane w wydawnictwem i z nieodpłatnym przekazaniem książek?

Dzierżawa łąki na potrzeby działalności instytucji kultury

Położony na terenie gminy skansen odwiedza w weekendy wielu turystów, co wiąże się z brakiem miejsc parkingowych w całej gminie. Ośrodek kultury nie jest organizatorem imprez na terenie skansenu.
Czy ośrodek kultury może podpisać umowę z prywatną osobą na dzierżawę łąki z przeznaczeniem na parking w sezonie turystycznym?

Błędnie księgowana amortyzacja na koncie funduszu instytucji kultury

Saldo w instytucji kultury na dzień 31 grudnia 2021 r. po stronie Ma na koncie 800 „Fundusz środków trwałych” wynosiło 12 499,81 zł, a po zaksięgowaniu amortyzacji za 2021 r. w wysokości 33 580,33 zł saldo na koniec 2022 r. wyniosło po stronie Wn 21 080,52 zł. Po zaksięgowaniu amortyzacji za 2022 r. saldo po stronie Wn jeszcze się zwiększy.
Czy taka sytuacja jest dopuszczalna?