Główne źródło kontroli zarządczej stanowią obowiązujące w każdej instytucji kultury procedury wewnętrzne. Powinny one być proste i jasno sformułowane, tak aby zobowiązani do ich wykonywania pracownicy rozumieli je właściwie. Co ważne, procedury kontroli zarządczej muszą obejmować całość jej działalności i być aktualizowane na bieżąco.
Aby ułatwić Państwu wprowadzenie systemu kontroli zarządczej albo ocenę, czy działa on w Państwa instytucji kultury prawidłowo, redakcja Poradnika Instytucji Kultury przygotowała publikację książkową z wzorami dokumentów na dołączonym do niej pendrivie, pt.
Kontrola zarządcza w instytucjach kultury. Komentarz z gotowymi do użycia wzorami dokumentów.
Z praktycznej, stworzonej z myślą o specyficznych zasadach funkcjonowania instytucji publikacji dowiedzą się Państwo:
- Jak zarządzać ryzykiem w instytucji kultury?
- Jakie standardy kontroli zarządczej powinna spełnić instytucja kultury?
- Dlaczego w systemie kontroli zarządczej tak ważny jest dyrektor instytucji?
- Jakie są obowiązki kierownictwa i pracowników w zakresie kontroli zarządczej?
- Jak prawidłowo udokumentować czynności podejmowane w ramach kontroli zarządczej?
- Jakie dokumenty pomogą ocenić funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej w instytucji kultury?
W specjalnie przygotowanej publikacji przybliżamy zagadnienia związane z systemem kontroli zarządczej w instytucjach kultury, a także prezentujemy wzory najczęściej występujących w związku z tym zagadnieniem dokumentów.
Spis treści
1. System kontroli zarządczej w instytucjach kultury
1.1. Podstawa prawna kontroli zarządczej w instytucji kultury
1.2. Wdrożenie kontroli zarządczej
1.3. Rola dyrektora instytucji w systemie kontroli zarządczej. Obowiązki kierownictwa i pozostałych pracowników
1.4. Szkolenie pracowników w zakresie kontroli zarządczej
1.5. Dokumentowanie czynności w ramach kontroli zarządczej
2. Standardy kontroli zarządczej w instytucji kultury
2.1. Środowisko wewnętrzne
2.2. Funkcjonujące mechanizmy kontroli i ich ocena
2.3. System informacji i komunikacji
3. Procedury kontroli zarządczej w instytucjach kultury
4. Zarządzanie ryzykiem w instytucji kultury
5. Weryfikacja (ocena) funkcjonowania systemu kontroli zarządczej
5.1. Samoocena funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w instytucji kultury
5.2. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
6. Akty prawne
6.1. Ustawa o finansach publicznych (wyciąg)
6.2. Komunikat Ministra Finansów w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych
6.3. Komunikat Ministra Finansów w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych
Alfabetyczny wykaz wzorów na pendrivie
- Ankieta do samooceny kontroli zarządczej — kierownicy komórek organizacyjnych
- Ankieta do samooceny kontroli zarządczej — pracownicy jednostki
- Kodeks etyki obowiązujący w instytucji kultury
- Notatka służbowa
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej — jeśli w części I zaznaczono A
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej — jeśli w części I zaznaczono B
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej
- Pełnomocnictwo rodzajowe
- Plan szkolenia
- Polityka zarządzania ryzykiem w instytucji kultury
- Protokół weryfikacji systemu ochrony zasobów w instytucji kultury
- Regulamin (procedury) naboru pracowników
- Rejestr upoważnień
- Sprawozdanie przewodniczącego zespołu ds. kontroli zarządczej dla dyrektora instytucji kultury
- Sprawozdanie z przeprowadzonej weryfikacji dokumentów wewnętrznych
- Weryfikacja systemu zarządzania ryzykiem w dziale finansowym
- Weryfikacja bieżącego stanu systemu tworzenia, ewidencjonowania i prezentacji operacji gospodarczych i finansowych
- Weryfikacja instrukcji inwentaryzacyjnej
- Weryfikacja instrukcji kancelaryjnej
- Weryfikacja instrukcji kasowej
- Weryfikacja instrukcji kontroli dokumentów
- Weryfikacja instrukcji w sprawie ewidencjonowania wydatków strukturalnych
- Weryfikacja instrukcji wykorzystywania komputerów służbowych
- Weryfikacja regulaminu oceny okresowej pracowników
- Weryfikacja regulaminu organizacyjnego, w tym schematu organizacyjnego
- Weryfikacja regulaminu pracy
- Weryfikacja regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości do 30 000 euro
- Weryfikacja regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości powyżej 30 000 euro
- Weryfikacja regulaminu wynagradzania
- Weryfikacja schematu organizacyjnego komórki organizacyjnej
- Weryfikacja statutu
- Weryfikacja systemu zarządzania ryzykiem
- Weryfikacja zasad (polityki) rachunkowości
- Weryfikacja zasad wykorzystywania pojazdów własnych do celów służbowych
- Zarządzenie dyrektora instytucji kultury w sprawie wdrożenia systemu kontroli zarządczej
- Zarządzenie w sprawie komunikacji wewnętrznej
- Zarządzenie w sprawie wprowadzenia procedur kontroli zarządczej