Do tego dnia trwa bowiem nabór zgłoszeń do IV edycji Kursu Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO, którego organizatorem jest Krakowskie Biuro Festiwalowe. Inicjatywa potrwa od września 2018 r. do stycznia 2019 r. Podczas stu godzin warsztatów dwunastu przyszłych pisarzy zmierzy się z reportażem.

Kurs Kreatywnego Pisania Miasta Literatury UNESCO jest elementem programu wsparcia literackich debiutów w Krakowie.

Najlepszych dwunastu uczestników tegorocznej edycji zostanie wybranych na podstawie przesłanych przed rozpoczęciem kursu krótkich, maksymalnie pięciostronicowych tekstów opisujących portret bliskiej osoby.

Podobnie jak w ubiegłych latach, w tegorocznym planie znajdzie się wiele godzin warsztatów z reporterami i redaktorami, psychologiem twórczości i trenerem, twórczego myślenia oraz procesu wydawniczego. Pięć miesięcy upłynie także pod znakiem zgłębiania gatunku dziennikarskiego jakim jest reportaż. Absolwenci kursu dowiedzą się, jak balansować między intensywnością tekstu a etyką jego pisania; jak rozmawiać z bohaterem, słuchać go i opowiadać jego historię. Tegoroczny kurs opiera się na praktyce, rzetelnej nauce warsztatu, ćwiczeniu rzemiosła oraz intensywnej pracy nad słowem.

W tym roku zajęcia poprowadzą m.in. Filip Springer, Michał Olszewski, Katarzyna Kubisiowska, Iza Michalewicz oraz Magdalena Kicińska. Z kolei nad grupą przez cały okres kursu będzie czuwał Daniel Lis, redaktor książek czołowych polskich reportażystów m.in. Małgorzaty Szejnert, Witolda Szabłowskiego czy Magdaleny Grzebałkowskiej, który przez pięć miesięcy będzie przygotowywał młodych reporterów do debiutu. O sytuacji reportażu na rynku wydawniczym oraz współpracy z autorem opowiedzą także redaktorki: Julianna Jonek z Dowodów na Istnienie, Magdalena Budzińska z Wydawnictwa Czarne oraz Ewa Bolińska z Wydawnictwa Znak. Nie zabraknie również wsparcia Arkadiusza Matrasa, który przeprowadzi dwudniowy trening komunikacji, a także agentki literackiej, Anny Rucińskiej-Barnaś.

Wśród tematów warsztatów i wykładów znajdą się między innymi:

  • Jak wybrać temat reportażu i gdzie szukać inspiracji?
  • Czym różni się warsztat autora reportażu książkowego od prasowego?
  • Czy reporter powinien być neutralny?
  • Jak poradzić sobie z trudnym bohaterem, czarnym charakterem i tematem zapalnym?
  • Jak wybrać i pokazać główną postać, która uniesie całą historię? Jak z nią rozmawiać?
  • Jak nie zgubić się w chaosie dokumentacji i researchu?

Podsumowaniem pracy uczestników Kursu będzie wydanie antologii tekstów, która następnie trafi do czołowych wydawców w kraju.

Aby wziąć udział w inicjatywie, należy przesłać zgłoszenie na adres mailowy pisz@miastoliteratury.pl, zawierające następujące dane: imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres mailowy uczestnika, a także próbkę jego tekstu prozatorskiego.