Organizator może przekazać dotację celową na utworzenie filii biblioteki, ale nie dotyczy to kosztów wynagrodzeń pracowników i utrzymania obiektu.
Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego i ma charakter obowiązkowy (art. 9 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Ponadto art. 8 ust. 2 Ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (dalej: ustawa o bibliotekach) wprost wskazuje, że organizatorem bibliotek są m.in. jednostki samorządu terytorialnego. Organizator przekazuje instytucji środki finansowe w formie dotacji (art. 28 ust. 3 ustawy o działalności kulturalnej):
Ma także obowiązek zapewnienia warunków działalności i rozwoju biblioteki, a w szczególności (art. 9 ust. 1‒2 ustawy o bibliotekach):
Organizator może udzielić dotacji celowej na utworzenie filii biblioteki, z której biblioteka sfinansuje budowę lub remont siedziby filii, zakup środków trwałych i wyposażenia, w tym zbiorów bibliotecznych. Natomiast na działalność bieżącą, czyli także na wynagrodzenia pracowników i koszty mediów, biblioteka powinna otrzymać zaś dotację podmiotową. Oznacza to, że ze względu na utworzenie filii rada gminy w uchwale powinna zwiększyć dotację podmiotową dla biblioteki.
Dotacja celowa otrzymana na utworzenie filii nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jest nią, z pewnymi zastrzeżeniami, wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Oznacza to, że opodatkowaniu VAT podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.