Poradnik Instytucji Kultury

Poradnik Instytucji Kultury to jedyny na rynku miesięcznik, który na przykładach i w tak jasny sposób i  pomaga pracownikom działów księgowości, kadr, kadrze kierowniczej samorządowej instytucji kultury oraz jednostek samorządu terytorialnego rozwiązywać codzienne problemy z zastosowaniem przepisów w instytucjach kultury. Miesięcznik cieszy się ogromnym zaufaniem i popularnością w polskich bibliotekach, domach i ośrodkach kultury, muzeach, operach, filharmoniach, teatrach i wielu innych instytucjach kultury.

Publikacja posiada wiele funkcjonalności. Znajdą w nim Państwo informacje o najnowszych wydarzeniach, planowanych i obowiązujących zmianach w przepisach oraz ciekawe inicjatywy instytucji kultury. W Poradniku publikujemy porady i odpowiedzi na pytania Czytelników z zakresu finansów, działalności kulturalnej, podatków, prawa autorskiego, ochrony zabytków czy zamówień publicznych a także prawa pracy i zarządzania instytucją.

Wskazówki Poradnika Instytucji Kultury ułatwią Państwu interpretację przepisów nawet w najbardziej skomplikowanych sytuacjach.

Poradnik Instytucji Kultury: objętość 64 strony, format B5, miesięcznik, do prenumeraty w wersji papierowej internetowe archiwum Poradnika w Internecie gratis.

Koszt prenumeraty (ceny zawierają 5% VAT) wynosi:
540 zł na 12 miesiące
270 zł na 6 miesiące
135 zł na 3 miesiące

Poradnik Instytucji Kultury nr 8 (sierpień 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Czy można zapisać możliwość pracy zdalnej na stałe w regulaminie pracy instytucji kultury?
  • Jak rozliczyć listę płac w związku ze zwrotem składek ZUS? Czy zwrot ująć w planie finansowym, sprawozdaniu dla organizatora i sprawozdaniu RB-N?
  • Jakie, od kiedy i na jak długo obowiązują nowe limity zwolnień od podatku w przypadku świadczeń z ZFŚS?
  • Czy organizator może przeprowadzić kontrolę pod nieobecność dyrektora i skierować dyrektora na zaległy urlop?
  • Z jaką stawką VAT wystawić fakturę za współorganizację przedsięwzięcia kulturalnego?

Poradnik Instytucji Kultury nr 7 (lipiec 2020)

W tym numerze polecamy kolejne porady dotyczące funkcjonowania instytucji kultury w czasie pandemii koronawirusa:

  • Jaką pomoc dla instytucji kultury przewiduje tarcza antykryzysowa 4.0?
  • Czy w związku z odwołaniem imprez kulturalnych można przeznaczyć dotację podmiotową na inne cele, np. wyposażenie czy remonty?
  • Jak zmiana rodzaju działalności instytucji kultury wpływa na rozliczenie VAT?
  • Czy instytucja może wykonać pracownikom instytucji kultury dodatkowe teksty na obecność przeciwciał SARS-CoV-2 i jakie warunki muszą być spełnione, aby pracodawca mógł poznać wyniki?
  • Jak prawidłowo obniżyć wymiar etatu pracownikowi i wprowadzić pracę rotacyjną w instytucji kultury?

Poradnik Instytucji Kultury nr 6 (czerwiec 2020)

W tym numerze polecamy kolejne porady dotyczące funkcjonowania instytucji kultury w czasie pandemii koronawirusa:

  • Na jakich warunkach instytucja kultury może do końca czerwca skorzystać z tzw. wakacji składkowych?
  • Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych wszystkie operacje związane ze zwolnieniem z opłacania składek na ZUS w ramach tarczy antykryzysowej?
  • Na jakie ulgi w ramach tarczy antykryzysowej mogą liczyć instytucje kultury, które mają tytuł prawny do zabytku?
  • Czy pracownicy, która przebywała cały miesiąc na dodatkowym zasiłku opiekuńczym, trzeba liczyć wynagrodzenie za weekendy?
  • Czy nieopłacenie składek na ZUS w związku z tzw. wakacjami składkowymi może wiązać się z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?
  • Dlaczego dopłata do tzw. postojowego nie dla pracowników samorządowych instytucji kultury?
  • Jaki przychód wpisać we wniosku o postojowe dla zleceniobiorcy?
  • W jaki sposób przygotować dobrą ofertę zajęć online w instytucji kultury?

Poradnik Instytucji Kultury nr 5 (maj 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Czy instytucje kultury mogą kupować materiał na maseczki ochronne chociaż nie przewidziały takich kosztów w planie finansowym ani nie mają takiej działalności zapisanej w statucie?
  • Jak zorganizować pracę w czasie koronawirusa — kto na pracy zdalnej, kto na przestoju, a kto powinien być na miejscu w instytucji kultury?
  • Czy osobom zatrudnionym w instytucjach na umowach-zleceniach za czas postoju należy się wynagrodzenie postojowe i jak się o nie mają ubiegać?
  • Na podstawie jakich przepisów i w jaki sposób ubiegać się o ulgi w zapłacie podatków i składek na ZUS, skoro przepisy tarczy antykryzysowej w zasadzie nie dotyczą instytucji kultury?
  • Czy w związku z utrudnionym dostępem do lekarzy medycyny pracy można dopuścić pracownika wracającego z długiego zwolnienia lekarskiego bez badań kontrolnych?
  • Czy ze względu na trwający stan epidemii dyrektor instytucji kultury może, na wniosek najemcy, zwolnić go z czynszu?

Poradnik Instytucji Kultury nr 4 (kwiecień 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Jaki sposób pracownicy instytucji kultury mogą świadczyć pracę, jakie wynagrodzenie im się należy za czas trwania COVID-19, a w szczególności jakie składniki wynagrodzenia liczyć do tzw. wynagrodzenia postojowego?
  • Jak renegocjować umowy z kontrahentami w związku z zamknięciem aż do odwołania instytucji kultury i na jakie zasady prawne się powoływać?
  • Jakie ogólne przepisy obowiązują w związku z koronawirusem?
  • Jakie są aktualne stawki odsetek ustawowych?

Poradnik Instytucji Kultury nr 3 (marzec 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Czy osobie pełniącej obowiązki dyrektora należy się nagroda roczna?
  • Czy instytucja może odliczać VAT od usług najmu lub reklamy świadczonych podczas imprez kulturalnych, na które wstęp jest wolny?
  • Czy biblioteka może sfinansować wydatki inwestycyjne z własnych środków?
  • Czy powołanie na stanowisku dyrektora przedłuża się do końca urlopu macierzyńskiego, czy ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który powołano dyrektora?
  • Jak rozliczyć stratę, jeśli na koncie funduszu rezerwowego jest za mało środków?
  • Czy budynek otrzymany w darowiźnie można uznać za mienie wydzielone, jeśli do tej pory instytucja prowadziła działalność w użyczonym budynku?
  • Automatyzacja — czy roboty przejmą nasze obowiązki? Jaki typ pracy jest najbardziej takim przejęciem zagrożony?

Poradnik Instytucji Kultury nr 2 (luty 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • W jakich przypadkach instytucja powinna zarejestrować się w BDO?
  • Czy instytucje kultury mają od 2020 r. obowiązek naliczania wynagrodzenia minimalnego powiększonego o dodatek za wysługę lat?
  • Czy w przypadku otrzymania faktury o wartości powyżej 15 000 zł instytucja podmiotowo zwolniona z VAT i niezarejestrowana na potrzeby VAT musi dokonywać płatności mechanizmem podzielonej płatności?
  • Czy zakup i montaż klimatyzatorów zakwalifikować jako nakłady inwestycyjne, zwiększające wartość początkową budynku, czy jako wydatki bieżące?
  • Dlaczego kierownik biblioteki powinien otrzymywać dodatek za pracę w godzinach nocnych?

Poradnik Instytucji Kultury nr 1 (styczeń 2020)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Jak prawidłowo składać sprawozdanie finansowe po ostatnich zmianach w przepisach?
  • Jakie sankcje grożą instytucji kultury za niestosowanie obowiązkowej podzielonej płatności?
  • Czy instytucja kultury niebędąca podatnikiem VAT ma obowiązek zgłoszenia swojego rachunku na białą listę?
  • Czy organizator może ponownie powołać dyrektora instytucji kultury na to stanowisko na rok przed uzyskaniem przez niego wieku emerytalnego?

Poradnik Instytucji Kultury nr 12 (grudzień 2019)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Dlaczego wynagrodzenie dyrektora instytucji kultury nie może być jednoskładnikowe?
  • Jakie są nowe zasady pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
  • Kiedy instytucje kultury powinny wprowadzić pracownicze plany kapitałowe (PPK)?
  • Jaka, drobna z pozoru, czynność, może spowodować, że po ostatnich zmianach w przepisach instytucja utraci zwolnienie podmiotowe z VAT?

Poradnik Instytucji Kultury nr 11 (listopad 2019)

W tym numerze Poradnika dowiedzą się Państwo m.in.:

  • Kiedy podzielona płatność jest obowiązkowa w rozliczeniach z kontrahentami instytucji kultury i na co trzeba szczególnie uważać po 1 listopada 2019 r.?
  • Jakie zmiany w skali podatkowej i kosztach uzyskania przychodów obowiązują instytucje kultury od 1 października 2019 r. jako płatników zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych?
  • Czy w punkcie ksero znajdującym się w domu kultury można skopiować dowód osobisty?
  • Czym się różni premia uznaniowa od nagrody i jak ją poprawnie wprowadzić w instytucji kultury?
  • Co to są: matryca stawek VAT oraz Wiążąca Informacja Stawkowa i co ich wprowadzenie oznacza dla rozliczeń podatkowych instytucji kultury?
  • Czy dyrektor może podpisać sam ze sobą umowę-zlecenie w projekcie realizowanym w instytucji kultury?
  • Jak finansować kredyt na inwestycję instytucji, kto decyduje o jego zaciągnięciu i jak organizator może pomóc instytucji w spłacie?