Najnowsze porady

W dziale Najnowsze porady znajdą Państwo wskazówki i odpowiedzi na pytania czytelników Poradnika Instytucji Kultury z zakresu finansów, działalności kulturalnej, podatków, prawa autorskiego, ochrony zabytków czy zamówień publicznych a także prawa pracy.

Umowa o wykonanie koncertów z artystą wykonującym własne utwory

Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę o wykonanie koncertów z artystą wykonującym własne utwory. Za każdym razem te same.
Czy powinna to być umowa-zlecenie czy umowa o dzieło?

Termin rozliczenia dotacji celowej a ewidencja księgowa

W 2017 r. samorządowa instytucja kultury otrzymała od organizatora dotację celową na zakup środków trwałych. Umowa przewidywała realizację zadania do 28 grudnia 2017 r., a rozliczenie i zwrot niewykorzystanej części dotacji w styczniu 2018 r.
Jak zaksięgować wydatki sfinansowane dotacją oraz jej rozliczenie?

Świadczenia w związku z przejściem na emeryturę

W samorządowej instytucją kultury nie działają związki zawodowe oraz nie został zawarty układ zbiorowy pracowników. Jeden z pracowników nabywa prawo do emerytury 18 sierpnia 2018 r. oraz prawo do nagrody jubileuszowej przysługującej mu po 40 latach pracy 1 września 2019 r. Obowiązujący zakładowy regulamin wynagradzania nie reguluje kwestii wypłaty nagrody jubileuszowej w sytuacji, kiedy w związku z przejściem na emeryturę pracownikowi brakuje mniej niż 12 miesięcy. Pracownik wyraził wolę rozwiązania stosunku pracy w styczniu 2019 r. i jednocześnie chce wnioskować o wypłatę nagrody jubileuszowej za 40 lat pracy.
Czy można wypłacić takie świadczenie?

Sprzedaż biletów obcych

Instytucja kultury sprzedaje bilety obce na wydarzenia kulturalne. Zgodnie z umową instytucja otrzymuje bilety z kilkuprocentowym upustem na podstawie protokołu oraz faktury zakupu. Sprzedaż biletów instytucja ewidencjonuje na własnej kasie fiskalnej ze stawką VAT 8%. W deklaracji VAT instytucja wykazuje VAT należny od sprzedaży biletów i VAT naliczony od zakupu biletów.
Czy takie rozliczenie VAT jest prawidłowe?

Amortyzacja zabytkowego budynku

Organizator przekazał instytucji kultury w użytkowanie wieczyste grunty z posadowionymi na nich dwoma budynkami zabytkowymi, wpisanymi do rejestru zabytków. W budynkach instytucja prowadzi statutową działalność kulturalną. Instytucja chciałaby nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od budynków wpisanych do rejestru zabytków.
Czy wystarczy w takim przypadku odpowiedni zapis w polityce rachunkowości?

Nieobecność głównego księgowego

Czy w czasie nieobecności głównego księgowego instytucji kultury dokumenty płacowe czy rozliczenia z ZUS może podpisywać skarbnik gminy, czy też powinna to być osoba wyznaczona przez dyrektora, p.o. kierownika biblioteki, nieposiadająca jednak odpowiednich kwalifikacji?
Czy osoba pracująca w urzędzie gminy, która ma kwalifikacje do objęcia stanowiska głównego księgowego, może również pracować w instytucji kultury na tym stanowisku?

Korekta wartości nieamortyzowanego środka trwałego

Muzeum w 2012 r. otrzymało dotację z programów unijnych na remont kotłowni. Do tej pory nie była ona amortyzowana. Budynek, w którym mieści się kotłownia, nie jest własnością muzeum — instytucja kultury użytkuje go na podstawie umowy użyczenia z 2004 r. Po wykonaniu prac kotłownię zaksięgowano na konto Wn 011-05 „Środki trwałe — specjalistyczne maszyny urządzenia i aparaty — grupy 5”, Ma 800 „Fundusz instytucji kultury”.
Jak poprawić ten błąd?

Dyrektor decyduje o obsadzie stanowisk w instytucji kultury

Radny gminy upiera się, aby zwolnić główną księgową i zatrudnić inną osobę na umowę-zlecenie. Dotychczas zatrudniona główna księgowa wykonuje swoje obowiązki prawidłowo i nikt nie ma żadnych zastrzeżeń do jej pracy.
Czy radny może tego wymagać od dyrektora ośrodka kultury?
Czy przepisy pozwalają na to, aby zatrudnić głównego księgowego na umowę-zlecenie?

Dotacja podmiotowa a pokrycie amortyzacji

Czy w dotacji podmiotowej od organizatora instytucji kultury powinna się znajdować kwota pokrywająca koszt amortyzacji (umorzenia)?

Zmiana godzin pracy pracownika

Dyrektor instytucji kultury chce zmienić godziny pracy pracownicy zatrudnionej na pół etatu jako sprzątaczka, które ustalił poprzedni dyrektor.
Jak prawidłowo zmienić godziny pracy takiemu pracownikowi?
Czy należy zmienić zakres obowiązków, czy zrobić to poprzez ustalenie harmonogramu pracy?