Najnowsze porady

W dziale Najnowsze porady znajdą Państwo wskazówki i odpowiedzi na pytania czytelników Poradnika Instytucji Kultury z zakresu finansów, działalności kulturalnej, podatków, prawa autorskiego, ochrony zabytków czy zamówień publicznych a także prawa pracy.

Zysk z lat ubiegłych w rachunku przepływów pieniężnych

Sprawozdanie finansowe instytucji podlega badaniu przez biegłego rewidenta. Po zatwierdzeniu sprawozdania za 2023 r. wykryto błąd, który uznano za istotny. Instytucja zawyżyła koszty podatku od nieruchomości, a w wyniku złożonych korekt otrzymała zwrot nadpłaconej kwoty.
W których pozycjach części A rachunku przepływów pieniężnych (metoda pośrednia) wykazać „Zysk z lat ubiegłych” ujęty w pasywach bilansu w poz. A.VI i w zestawieniu zmian w kapitale własnym w poz. 5.3 „Zysk z lat ubiegłych na koniec okresu”?

Składniki wynagrodzenia dyrektora powinien określić organizator

Instytucja otrzymała od organizatora pismo, w którym określono kwotę wynagrodzenia miesięcznego dyrektora instytucji kultury oraz to, że składa się na nią wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny i dodatek za wysługę lat.
Jak wymienioną kwotę podzielić na poszczególne składniki wynagrodzenia miesięcznego, jeśli nie wskazano tego we wspomnianym piśmie?

Koszty notarialne zwiększają wartość początkową środka trwałego

Instytucja otrzymała w darowiźnie od gminy nieruchomość gruntową wraz z budynkiem gospodarczym i zabytkowym młynem.
Czy koszty notarialne zwiększają wartość początkową zabytkowego młyna?

Dodatek funkcyjny dla koordynatora placówek instytucji kultury

Instytucja kultury prowadzi trzy placówki, w których osobą odpowiedzialną za plan merytoryczny jest koordynator. Otrzymuje on wynagrodzenie zasadnicze i premie. W najbliższym czasie zacznie również kierować pracą osoby zatrudnionej w jednej z placówek na stanowisku specjalisty.
Czy w związku z powierzeniem nadzoru nad innym pracownikiem koordynator powinien otrzymać dodatek funkcyjny z tytułu pełnienia funkcji kierowniczej?

Rozliczenie dotacji ze środków MKiDN

Instytucja kultury realizuje projekt współfinansowany ze środków ministerstwa kultury. Po zakończeniu realizacji projektu i jego podsumowaniu okazało się, że zarówno koszty jego realizacji, jak i przychody (ze sprzedaży biletów na zorganizowane wydarzenie i wpływy od sponsorów) były dużo wyższe od planowanych.
Czy instytucja powinna wykazać w sprawozdaniu z dotacji do ministerstwa całość poniesionych kosztów w projekcie, a więc również te, które przekroczyły plan i zostały sfinansowane ze środków własnych?
Czy jednostka może pokryć nieplanowane koszty w przedsięwzięciu z nadwyżki przychodów i wykazać je jako nową kategorię w sprawozdaniu?
Czy w rozliczeniu dotacji konieczne jest przypisywanie przychodów do konkretnych faktur?

Moment wprowadzenia zmian w planie finansowym

6 września 2024 r. instytucja kultury otrzymała decyzję o przyznaniu dotacji celowej i jednocześnie zwiększeniu dotacji podmiotowej. Według wyjaśnień MKiDN, jednostka powinna sporządzić korektę planu finansowego, zanim poniesie jakiekolwiek wydatki ze zwiększonych dotacji, w przeciwnym razie naraża dyrektora na naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Instytucja te wydatki poniosła 27 września. Natomiast do 30 września powinna sporządzić sprawozdanie do ministerstwa z rozliczenia i wydatkowania dotacji.
Czy w związku z tym wystarczy jako datę korekty planu finansowego wskazać np. 21 września (według stanu na ten dzień), mimo że faktycznie plan został sporządzony i podpisany 2 października? A może jednak korekta planu powinna zostać sporządzona i podpisana przed 30 września, to jest przed dniem, na który sporządza się sprawozdanie do MKiDN?

Termin wypłaty nagrody jubileuszowej

Zatrudniony 1 stycznia 2005 r. pracownik 31 grudnia 2024 r. nabywa prawo do nagrody jubileuszowej. Wypłaca się ją zaraz po nabyciu przez pracownika prawa do tej nagrody.
Czy to oznacza, że nagrodę należy wypłacić w styczniu kolejnego roku, a jeżeli tak, to w którym roku zaksięgować ją w koszty?

Zwrot do organizatora mienia wydzielonego

W 2023 r. instytucja kultury otrzymała od organizatora mienie wydzielone, na które składały się środki trwałe o wartości początkowej powyżej 10 000 zł podlegające amortyzacji, w tym budynek, oraz składniki o wartości poniżej 10 000 zł, które zgodnie z polityką rachunkowości instytucji kultury amortyzowane są jednorazowo. Na początku 2024 r. po kontroli organizatora okazało się, że otrzymane wcześniej mienie wydzielone instytucja musi mu zwrócić.
W jaki sposób zaksięgować zwrot mienia do organizatora?

Rozwiązanie umowy o pracę z samym sobą

Pracownik został zatrudniony w domu kultury na umowę o pracę, a następnie objął funkcję dyrektora placówki. Początkowo na czas pełnienia tej funkcji wziął, urlop bezpłatny (jako pracownik), ale obecnie wyraża chęć rozwiązania umowy o pracę.
Czy w tej sytuacji można rozwiązać z nim umowę o pracę?

Wprowadzenie 3-miesięcznego okresu rozliczeniowego w instytucji kultury

W instytucji kultury stosuje się system równoważnego czasu pracy i nie działa zakładowa organizacja związkowa.
Na podstawie którego z przepisów należy wprowadzić 3-miesięczny okres rozliczeniowy: art. 26b ust. 1 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) czy art. 150 § 2 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp)?