Nasz ośrodek kultury zorganizował w tym roku wypoczynek zimowy dla dzieci i młodzieży w ramach akcji „Zima w mieście”. Otrzymaliśmy na ten cel dotację z gminy oraz darowiznę.
Jak ująć i rozliczyć organizację zajęć w księgach rachunkowych?
Ośrodek kultury prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) oraz ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, która w rozdziale 3. normuje zasady gospodarki finansowej instytucji kultury. Sposób i zasady ewidencji kosztów ośrodek kultury ustala samodzielnie i ma obowiązek opisać je w polityce (zasadach) rachunkowości.
Wariant ewidencji kosztów, który przyjmie, powinien przede wszystkim uwzględniać specyfikę działalności ośrodka i jego potrzeby w zakresie sprawozdawczości.
Najczęściej ośrodki kultury, które prowadzą różnego rodzaju działalność (np. warsztaty muzyczne, baletowe, malarskie, zespół tańca), prowadzą ewidencję kosztów zarówno na kontach zespołu 4, jak i 5. Ewidencja kosztów w zespole 5 pozwala na kontrolę i analizę ponoszonych kosztów w podziale na poszczególne formy działalności. Ułatwia także rozliczenie zadań, które są dotowane.
Dotacja otrzymana z gminy na dofinansowanie organizacji wypoczynku zimowego dzieci i młodzieży jest dotacją celową (art. 127 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).
W księgach rachunkowych wpływ dotacji na rachunek ośrodka ujmuje się zapisem:
W przypadku darowizny od osób fizycznych lub prawnych na realizację akcji „Zima w mieście” zalicza się ją do pozostałych przychodów operacyjnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości) w korespondencji z kontem:
Natomiast koszty dotyczące wypoczynku zimowego w ramach akcji „Zima w mieście” można zaewidencjonować następująco (pominięto ewentualny VAT):
księgowanie równoległe:
Dotacje otrzymane z gminy ośrodek musi rozliczyć, dostarczając odpowiednie dokumenty do urzędu. Rodzaj tych dokumentów oraz sposób sporządzenia sprawozdania określa organ dotujący.
Najczęściej oprócz sprawozdania opisowego należy przedstawić także faktury, rachunki oraz umowy.