6 września 2024 r. instytucja kultury otrzymała decyzję o przyznaniu dotacji celowej i jednocześnie zwiększeniu dotacji podmiotowej. Według wyjaśnień MKiDN, jednostka powinna sporządzić korektę planu finansowego, zanim poniesie jakiekolwiek wydatki ze zwiększonych dotacji, w przeciwnym razie naraża dyrektora na naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Instytucja te wydatki poniosła 27 września. Natomiast do 30 września powinna sporządzić sprawozdanie do ministerstwa z rozliczenia i wydatkowania dotacji.
Czy w związku z tym wystarczy jako datę korekty planu finansowego wskazać np. 21 września (według stanu na ten dzień), mimo że faktycznie plan został sporządzony i podpisany 2 października? A może jednak korekta planu powinna zostać sporządzona i podpisana przed 30 września, to jest przed dniem, na który sporządza się sprawozdanie do MKiDN?
Przepisy nie regulują wprost, kiedy instytucja może dokonywać zmian w planie finansowym.
Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora (art. 27 ust. 3 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
Skoro plan finansowy ustala dyrektor instytucji kultury, to także on jest władny go zmienić. Dotacja celowa otrzymana w trakcie roku wpływa na przychody i koszty, a zatem także na plan finansowy instytucji.
W praktyce zasady dokonywania zmian planu finansowego przez dyrektora instytucji kultury najczęściej reguluje organizator w uchwale lub zarządzeniu o przyznaniu dotacji, bez względu na to, czy dotyczy to instytucji państwowej, czy samorządowej. Proszę pamiętać, że instytucja kultury nie jest jednostką budżetową, a zatem nie obowiązuje jej Rozporządzenie Ministra Finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, które w rozdziale 2 i 3 określa w szczególności sposób i tryb sporządzania planów finansowych oraz sposób dokonywania zmian w planach finansowych jednostek budżetowych, a także ich zatwierdzania.
Jednak dyrektor instytucji kultury, a więc jednostki finansów publicznych, a także jej pracownicy w razie niewywiązania się ze swoich obowiązków podlegają karom przewidzianym w Ustawie z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o dyscyplinie finansów publicznych).
Jeśli chodzi o plan finansowy, to naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest:
Moim zdaniem, jeśli instytucja kultury wprowadzi zmiany w planie finansowym nawet po dokonaniu wydatku, ale bez zbędnej zwłoki, to postąpi prawidłowo.