Kierownik biblioteki zatrudnia pracownika na stanowisku młodszego bibliotekarza. Jego wynagrodzenie miesięczne składa się z wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za wieloletnią pracę.
Czy w umowie o pracę trzeba wpisać podstawę prawną wynagrodzenia, jeśli w instytucji nie ma regulaminu wynagradzania?
Nie, nie ma konieczności, aby w umowie o pracę wpisywać podstawę prawną wynagrodzenia.
Obligatoryjne elementy umowy o pracę określa art. 29 § 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
Umowa powinna określać:
Wysokość wynagrodzenia pracowników instytucji kultury, poza wynagrodzeniem dyrektora, jego zastępcy i głównego księgowego, nie jest regulowana przepisami żadnej ustawy ani rozporządzenia, za wyjątkiem ustalenia dolnej granicy wynagrodzenia miesięcznego, które określane jest corocznie na podstawie art. 2 Ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
W 2022 r. wynosi ono 3010 zł (§ 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2021 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2022 r.).
Są to przepisy, które obowiązują bez względu na zgodę pracodawcy i pracownika na wyznaczoną dolną granicę wynagrodzenia miesięcznego. Trudno je nazwać podstawą prawną wynagrodzenia, ponieważ nie wskazują one, ile pracownik ma zarabiać, a jedynie to, poniżej jakiej kwoty pracodawca nie może wypłacić pracownikowi wynagrodzenia miesięcznego w określonym roku.