7 lutego 2011 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz innych ustaw. Nakłada on odpowiedzialność na pracowników jednostek publicznych i głównych księgowych.
Projekt zakłada:
- poszerzenie zakresu podmiotowego osób objętych odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dotychczas odpowiedzialności nie ponosili pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, chyba że kierownik powierzył im określone zadania na piśmie — nowy przepis obejmowałby, np. głównych księgowych);
- dostosowanie opisu naruszeń dyscyplin finansów publicznych do zmieniających się przepisów m.in. ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 257, poz. 1726 z późn. zm.) – zmiany dotyczą zwłaszcza naruszeń związanych z realizacją programów/projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE, mają na celu usprawnienie dochodzenia odpowiedzialności;
- utworzenie trzech międzyresortowych komisji orzekających w miejsce kilkunastu resortowych komisji orzekających oraz zmodyfikowanie sposobu wynagradzania rzeczników dyscypliny finansów publicznych oraz członków komisji orzekających (doprecyzowano też nadzór administracyjny nad poszczególnymi komisjami),
- zaostrzenie przepisów dotyczących wymiaru kary.
Obecnie odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w zakresie określonym w art. 4 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.), ponoszą osoby fizyczne, które w ramach pełnionych funkcji lub wykonywanych obowiązków gospodarują środkami publicznymi, tj.:
- osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo jednostki niezaliczanej do sektora finansów publicznych otrzymującej środki publiczne lub zarządzającego mieniem tych jednostek;
- kierownicy jednostek sektora finansów publicznych;
- pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, którym powierzono określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej lub czynności przewidziane w przepisach o zamówieniach publicznych;
- osoby gospodarujące środkami publicznymi przekazanymi jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych.
Ministerstwo podobny projekt prezentowało już wcześniej — w połowie 2010 r. (nie został on jednak przyjęty przez rząd).