Drodzy Czytelnicy,

Do końca lutego instytucje kultury składają do organizatora roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego. Jest to dobry moment dla wielu organizatorów do kontrolowania instytucji kultury, zwłaszcza że pojawiło się nowe, niekorzystne dla instytucji kultury orzecznictwo w tym zakresie.

Kto konkretnie taką kontrolę może przeprowadzić, czy mogą to być pracownicy urzędu gminy, a przede wszystkim co może być przedmiotem tej kontroli, często jest błędnie interpretowane przez organizatora. Chęć dokładnego sprawdzenia, a nawet ciekawość, co się dzieje w instytucji kultury nie powinny stanowić przyczyny, dla której kontrolerzy wkraczają do instytucji kultury. Coraz częściej organizatorzy kierują także do instytucji kultury audytorów, którzy mają przeprowadzić w imieniu organizatora w instytucji audyt wewnętrzny, uznając to wręcz za swój obowiązek. Tymczasem nie istnieją podstawy prawne dla takich działań.

Kolejna budząca wątpliwości kwestia to to, jakie dokumenty w trakcie kontroli dyrektor instytucji kultury ma obowiązek przedstawić organizatorowi. Czy żądanie wglądu do akt osobowych pracowników lub przedstawienie listy płac za poprzedni rok są działaniami znajdującymi potwierdzenie w przepisach prawa? Czy organizator może ingerować w kwestie związane z zarządzaniem instytucją? I wreszcie, jak daleko wiążące są dla dyrektora instytucji kultury wnioski zawarte w protokole kontroli — czy dyrektor musi brać pod uwagę polecenia określonego zachowania lub poprawienia pewnych błędów zauważonych w trakcie kontroli?

Dodatkowo, po wyborach samorządowych u wielu organizatorów nastąpiły zmiany personalne, a to może powodować chęć traktowania instytucji kultury jako jednostki podległej — jak się bronić w razie takiej nieuprawnionej kontroli lub audytu czy też przed ciekawością nowych radnych?

Na te wszystkie wątpliwości i wiele innych odpowiemy w trakcie specjalnie przygotowanego 150-minutowego szkolenia, zorganizowanego przez Wydawnictwo Prawo dla Praktyków, wydawcę Poradnika Instytucji Kultury, pt. Kontrola i audyt organizatora w instytucji kultury. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji.

Termin i czas trwania szkolenia

  • Data: 20 lutego 2025 r.
  • Czas trwania: 09:00 do 11:30

Prowadzący szkolenie

Szkolenie poprowadzi i na wszystkie Państwa pytania z tego zakresu odpowie Anna Gotkowska:

  • radczyni prawna, zatrudniona w dużym podmiocie sektora finansów publicznych;
  • absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim;
  • autorka licznych publikacji dotyczących prawa pracy, prawa instytucji kultury w Poradniku Instytucji Kultury (Wydawnictwo Prawo dla Praktyków);
  • autorka publikacji książkowych dla instytucji kultury, m.in. dotyczących wynagradzania pracowników instytucji kultury, regulaminu organizacyjnego i regulaminu wynagradzania oraz czasu pracy;
  • szkoleniowiec z zakresu m.in. wynagradzania pracowników, czasu pracy i prawa pracy w instytucjach kultury;
  • właścicielka kancelarii prawnej zajmującej się doradztwem prawnym dla instytucji kultury.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zdobycie praktycznej wiedzy o stosowaniu przepisów dotyczących kontroli i audytu organizatora w instytucji kultury, przeanalizowanie najnowszego orzecznictwa sądowego w tym zakresie i poznanie rozwiązań specyficznych problemów, jakie w związku z ich stosowaniem pojawiają się w instytucjach kultury.

Program szkolenia

  1. Nadzór a kontrola — ważna różnica.
  2. Kto i co może kontrolować z ramienia organizatora w instytucji kultury:
    • rola komisji rewizyjnej,
    • prawo radnych do zasięgania informacji o działalności instytucji kultury,
    • wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu lub województwa, minister, skarbnik, sekretarz i inni pracownicy urzędu a ich uprawnienia w stosunku do instytucji kultury i dyrektora.
  3. Co podlega kontroli przez organizatora?
  4. Jakie dokumenty należy przekazać do kontroli?
  5. Czy organizator jest uprawniony do kontroli zarządczej w instytucji kultury?
  6. Czy organizator może przeprowadzić w instytucji kultury audytu wewnętrzny? Czy istnieją do tego podstawy prawne?
  7. Jakie narzędzia prawne ma instytucja w celu przeciwdziałania nieuprawnionym kontrolom i audytom.
  8. Jakie jest najnowsze orzecznictwo sądowe dotyczące kontroli organizatora w instytucji kultury?
  9. Wnioski i zalecenia pokontrolne — na co należy zwrócić uwagę? Czy należy je respektować, jeśli kontrola była nieuprawniona.

Koszt szkolenia

W cenie szkolenia (poniżej, kwota za uczestnika), zapewnione są:

  • 150 minut ze specjalistką prawa instytucji kultury oraz prawa pracy,
  • możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia w formie czatu oraz w formie audio,
  • materiały stanowiące podsumowanie tematyki poruszanej na szkoleniu dostępne w czasie szkolenia na czacie, a po szkoleniu wysyłane mailem,
  • certyfikat dla każdego uczestnika wysyłany mailem.

Dla prenumeratorów Poradnika Instytucji Kultury jak zwykle rabat!
Zamiast 399 zł zapłacą Państwo 329 zł netto za uczestnika szkolenia.

Zgłoszenia, informacje o wolnych miejscach, płatnościach, fakturach i pozostałe kwestie organizacyjne — prosimy o kontakt pod numerem 505 464 102. Więcej informacji merytorycznych o szkoleniu można uzyskać pod numerem telefonu 505 464 103.

Biorące w szkoleniu udział instytucje kultury mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT (nie ma tu znaczenia źródło finansowania, czy jest to dotacja podmiotowa czy np. środki własne instytucji). Aby z niego skorzystać, wystarczy wypełnić zawarte w formularzu zgłoszenia na szkolenie oświadczenie w sprawie zwolnienia od VAT. Formularz należy przesłać na adres mailowy Wydawnictwa szkolenia@wpdp.pl. Będziemy ogromnie wdzięczni za wpisanie w treści maila ze zgłoszeniem terminu lub tytułu (może być skrócony) szkolenia. Zgodnie z naszym regulaminem za szkolenie wystawiamy fakturę z 7-dniowym terminem płatności, przypadającym zawsze po dniu szkolenia.

Szkolenie odbywa się za pośrednictwem platformy internetowej Clickmeeting

  1. Do korzystania ze szkolenia online potrzebny jest komputer ze stałym dostępem do Internetu i głośnikami (lub ewentualnie zestawem słuchawkowym, który umożliwi lepszą jakość odbioru wypowiedzi prowadzącego).
  2. Zalecamy korzystanie z aktualnych wersji przeglądarek internetowych.
  3. Udział w szkoleniu nie wymaga od uczestnika pobrania i zainstalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Wykorzystywana jest tylko platforma Clickmeeting.
  4. WAŻNE! Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma na podany w formularzu zgłoszenia adres email zaproszenie do udziału w szkoleniu. Zdarza się, że zaproszenie wpadnie do folderu SPAM w programie pocztowym, a w przypadku skrzynek mailowych w popularnych serwisach takich jak np. WP.pl, Tlen.pl, czy Interia.pl może wpaść do zakładki typu „Powiadomienia” czy „Wiadomości”.
  5. Email jest wysyłany z adresu Wydawnictwo Prawo dla Praktyków i ma tytuł „Zaproszenie na wydarzenie + nazwa szkolenia i data”. Po otwarciu maila na zielono wyświetla się przycisk „Dołącz”. Po kliknięciu w przycisk „Dołącz” należy podać dowolny login (może to być imię uczestnika lub nazwa instytucji kultury, którą reprezentuje) oraz adres email. W emailu z zaproszeniem jest opcja potwierdzenia otrzymania zaproszenia (zalecamy, aby kliknąć w przycisk „Akceptuj”, będzie to dla nas informacja, że otrzymali Państwo emaila) oraz opcja sprawdzenia połączenia internetowego, a także wskazówki, jak dołączyć do warsztatów online.
  6. Jeden link można wykorzystać tylko z jednego komputera. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czyli liczba zgłoszonych osób odpowiada liczbie osób zalogowanych podczas szkolenia i wylogowania uczestników niezgłoszonych na szkolenie albo wystawienia faktury za dodatkowego, niezgłoszonego uczestnika.

Materiały do pobrania