Drodzy Czytelnicy,

Okazuje się, że treść statutu może mieć istotny wpływ na sytuację prawną dyrektora i jego relację z organizatorem. Jeśli statut jest sformułowany błędnie, niezgodnie z prawem, wykonywanie jego postanowień może być dla dyrektora źródłem poważnych konsekwencji, łącznie z odwołaniem ze stanowiska. Dotyczy to w szczególności tych zapisów statutu, które dotyczą nadzoru organizatora nad instytucją kultury i sprawowania zwierzchnictwa służbowego w stosunku do dyrektora.

Chociaż statut instytucji kultury nadaje organizator, to wydaje się, że dyrektor nie może mieć wpływu na jego treść. Jest to błędne myślenie wielu dyrektorów. Jak wpłynąć na organizatora, by zmienił statut?

To samo dotyczy obowiązkowej umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji kultury oraz program jej działania. Na etapie jej zawierania nowo powołani dyrektorzy często zgadzają się na zapisy niezgodne z prawem. Część dyrektorów nie ma jej w ogóle. Tymczasem niewykonywanie tej umowy jest również przyczyną odwołania dyrektora instytucji kultury. Czy niezawartą umowę można podpisać w czasie trwania kadencji dyrektora? Czy umowę zawierającą postanowienia niezgodnie z prawem można zmienić?

Na te i inne pytania związane z zapisami w statucie oraz w umowie w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury odpowie nasz ekspert, Anna Gotkowska, radczyni prawna.

Aby uporządkować Państwa wiedzę z zakresu obowiązujących organizatora i instytucję kultury przepisów, Wydawnictwo Prawo dla Praktyków, wydawca Poradnika Instytucji Kultury, przygotowało jednodniowe, specjalistyczne szkolenie online pt. Statut instytucji kultury i umowa określająca warunki organizacyjno-finansowe z organizatorem — dlaczego dyrektor powinien zadbać o ich treść dla dobra instytucji kultury i własnego?. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji.

Termin i czas trwania szkolenia

  • Data: 14 kwietnia 2025 r.
  • Czas trwania: 09:00 do 11:30

Prowadzący szkolenie

Szkolenie poprowadzi i na wszystkie Państwa pytania z tego zakresu odpowie Anna Gotkowska:

  • radczyni prawna, zatrudniona w dużym podmiocie sektora finansów publicznych;
  • absolwentka Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim;
  • autorka licznych publikacji dotyczących prawa pracy, prawa instytucji kultury w Poradniku Instytucji Kultury (Wydawnictwo Prawo dla Praktyków);
  • autorka publikacji książkowych dla instytucji kultury, m.in. dotyczących wynagradzania pracowników instytucji kultury, regulaminu organizacyjnego i regulaminu wynagradzania oraz czasu pracy;
  • szkoleniowiec z zakresu m.in. wynagradzania pracowników, czasu pracy i prawa pracy w instytucjach kultury;
  • właścicielka kancelarii prawnej zajmującej się doradztwem prawnym dla instytucji kultury.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest wskazanie najczęściej występujących nieprawidłowości w statucie i w umowie w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury oraz ich wpływu na sytuację prawną dyrektora i przedstawienie rozwiązań specyficznych problemów, jakie w związku z tym pojawiają się w instytucjach kultury.

Program szkolenia

  1. Znaczenie treści statutu instytucji kultury w relacjach pomiędzy organizatorem a instytucją i jej dyrektorem.
  2. Przykłady najczęstszych błędnych zapisów w statucie, które mogą bezpośrednio wpływać na sytuację prawną dyrektora, w tym w kontekście możliwości odwołania go ze stanowiska.
  3. Dlaczego w statucie instytucji kultury nie powinny znajdować się zapisy dotyczące nadzoru organizatora nad instytucją kultury oraz zadań i obowiązków dyrektora.
  4. W jaki sposób dyrektor ma wpływ na treść statutu instytucji kultury?
  5. Umowa w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury oraz programu jej działania zawarta pomiędzy organizatorem a dyrektorem instytucji kultury jako podstawa przyszłej współpracy.
  6. Jak powinna wyglądać prawidłowo skonstruowana umowa w sprawie warunków organizacyjno-finansowych i jakie zapisy nie powinny się w niej znaleźć?
  7. Konsekwencje prawne przyjęcia na siebie przez dyrektora w umowie organizacyjno-finansowej obowiązków poddania się każdej kontroli i audytowi organizatora w instytucji kultury oraz przekazywania mu wszystkich dokumentów związanych z działalnością instytucji kultury.
  8. Czy umowa w sprawie warunków organizacyjno-finansowych zawarta pomiędzy organizatorem i dyrektorem instytucji kultury może ulec zmianie?

Koszt szkolenia

W cenie szkolenia (poniżej, kwota za uczestnika), zapewnione są:

  • 150 minut ze specjalistką prawa instytucji kultury oraz prawa pracy,
  • możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia w formie czatu oraz w formie audio,
  • materiały stanowiące podsumowanie tematyki poruszanej na szkoleniu dostępne w czasie szkolenia na czacie, a po szkoleniu wysyłane mailem,
  • certyfikat dla każdego uczestnika wysyłany mailem.

Dla prenumeratorów Poradnika Instytucji Kultury jak zwykle rabat!
Zamiast 399 zł zapłacą Państwo 339 zł netto za uczestnika szkolenia.

Zgłoszenia, informacje o wolnych miejscach, płatnościach, fakturach i pozostałe kwestie organizacyjne — prosimy o kontakt pod numerem 505 464 102. Więcej informacji merytorycznych o szkoleniu można uzyskać pod numerem telefonu 505 464 103.

Biorące w szkoleniu udział instytucje kultury mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT (nie ma tu znaczenia źródło finansowania, czy jest to dotacja podmiotowa czy np. środki własne instytucji). Aby z niego skorzystać, wystarczy wypełnić zawarte w formularzu zgłoszenia na szkolenie oświadczenie w sprawie zwolnienia od VAT. Formularz należy przesłać na adres mailowy Wydawnictwa szkolenia@wpdp.pl. Będziemy ogromnie wdzięczni za wpisanie w treści maila ze zgłoszeniem terminu lub tytułu (może być skrócony) szkolenia. Zgodnie z naszym regulaminem za szkolenie wystawiamy fakturę z 7-dniowym terminem płatności, przypadającym zawsze po dniu szkolenia.

Szkolenie odbywa się za pośrednictwem platformy internetowej Clickmeeting

  1. Do korzystania ze szkolenia online potrzebny jest komputer ze stałym dostępem do Internetu i głośnikami (lub ewentualnie zestawem słuchawkowym, który umożliwi lepszą jakość odbioru wypowiedzi prowadzącego).
  2. Zalecamy korzystanie z aktualnych wersji przeglądarek internetowych.
  3. Udział w szkoleniu nie wymaga od uczestnika pobrania i zainstalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Wykorzystywana jest tylko platforma Clickmeeting.
  4. WAŻNE! Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma na podany w formularzu zgłoszenia adres email zaproszenie do udziału w szkoleniu. Zdarza się, że zaproszenie wpadnie do folderu SPAM w programie pocztowym, a w przypadku skrzynek mailowych w popularnych serwisach takich jak np. WP.pl, Tlen.pl, czy Interia.pl może wpaść do zakładki typu „Powiadomienia” czy „Wiadomości”.
  5. Email jest wysyłany z adresu Wydawnictwo Prawo dla Praktyków i ma tytuł „Zaproszenie na wydarzenie + nazwa szkolenia i data”. Po otwarciu maila na zielono wyświetla się przycisk „Dołącz”. Po kliknięciu w przycisk „Dołącz” należy podać dowolny login (może to być imię uczestnika lub nazwa instytucji kultury, którą reprezentuje) oraz adres email. W emailu z zaproszeniem jest opcja potwierdzenia otrzymania zaproszenia (zalecamy, aby kliknąć w przycisk „Akceptuj”, będzie to dla nas informacja, że otrzymali Państwo emaila) oraz opcja sprawdzenia połączenia internetowego, a także wskazówki, jak dołączyć do warsztatów online.
  6. Jeden link można wykorzystać tylko z jednego komputera. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czyli liczba zgłoszonych osób odpowiada liczbie osób zalogowanych podczas szkolenia i wylogowania uczestników niezgłoszonych na szkolenie albo wystawienia faktury za dodatkowego, niezgłoszonego uczestnika.

Materiały do pobrania