W październiku 2013 r. biblioteka podpisała umowę na przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) w kwocie 20 000 zł na zakup środków trwałych. Aby otrzymać środki z PROW, biblioteka musiała w listopadzie 2013 r. zakupić środki trwałe z kredytu bankowego i rozliczyć je. Środki te biblioteka przyjęła do użytkowania w miesiącu ich zakupu, a od następnego miesiąca rozpoczęła naliczanie amortyzacji (umorzenia) metodą liniową. Spłata zaciągniętego kredytu nastąpi w 2014 r. z chwilą otrzymania środków z PROW. Biblioteka ewidencjonuje koszty tylko w zespole kont 4. Jak prawidłowo ująć te zdarzenia w księgach rachunkowych roku 2013 i 2014?
Dotacje na zakup środka trwałego biblioteka ujmuje w księgach rachunkowych, uwzględniając rozliczenia międzyokresowe przychodów. Następnie zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od sfinansowanych z tych źródeł środków trwałych (art. 41 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, dalej: ustawa o rachunkowości).
Otrzymanie dotacji po rozpoczęciu odpisów amortyzacyjnych od przyjętego do używania środka trwałego powoduje konieczność jednorazowego rozliczenia części przychodów w proporcji do już dokonanych odpisów amortyzacyjnych.
Biblioteka w księgach rachunkowych 2013 r. powinna ująć:
Natomiast w księgach rachunkowych 2014 r. biblioteka wprowadzi zapisy:
Taki sposób rozliczania środka trwałego sfinansowanego w części dotacją należy stosować do chwili zakończenia amortyzacji.
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz.U. z 11 marca 2013 r. poz. 330; ost. zm. Dz.U. z 28 maja 2013 r. poz. 613)