Inwentaryzacja jest obowiązkowa dla wszystkich jednostek, które stosują ustawę z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości), a więc także dla instytucji kultury. Przepisy dotyczące inwentaryzacji zawiera rozdział 3 ustawy o rachunkowości Inwentaryzacja.
Tylko w ściśle określonych przypadkach można odstąpić od inwentaryzacji (art. 26 ust. 5 ustawy o rachunkowości). Są to sytuacje, gdy:
Żadne akty wykonawcze nie odnoszą się do inwentaryzacji, a zatem szczegółowe zasady dotyczące jej przygotowania, przeprowadzania oraz rozliczania instytucja kultury powinna ustalić w swoich uregulowaniach wewnętrznych (np. zarządzenie, instrukcja inwentaryzacyjna, protokół poinwentaryzacyjny).
System kontroli zarządczej instytucje kultury tworzą na podstawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (komunikat nr 23 Ministra Finansów w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych). Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej jest jednym z podstawowych mechanizmów kontroli. W jego ramach działają procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne oraz inne dokumenty wewnętrzne, do których zalicza się także instrukcję inwentaryzacyjną. Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na weryfikację danych ujętych w księgach rachunkowych instytucji kultury oraz w razie potrzeby ich aktualizację.
Tym samym wpływa na wycenę majątku oraz prawidłowe zaprezentowanie danych w sprawozdaniu finansowym. Inwentaryzacja jest zatem jednym z najbardziej skutecznych instrumentów kontroli.
Kierownik instytucji kultury jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej kierowanej przez siebie instytucji (art. 53 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych). Ponadto kierownik instytucji kultury ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą o rachunkowości, w tym za przeprowadzenie inwentaryzacji (art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości).
Kierownik instytucji kultury na mocy art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości odpowiada za inwentaryzację także w przypadku powierzenia innej osobie (np. głównemu księgowemu, księgowemu), za jej zgodą, określonych obowiązków w zakresie rachunkowości. Nie wyłącza to jednak odpowiedzialności innych osób za nieprawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji. Wszak kierownik instytucji kultury nie może uczestniczyć we wszystkich czynnościach inwentaryzacyjnych. Jego obowiązkiem jest przede wszystkim:
Dyscyplina finansów publicznych to zespół określonych norm prawnych, dotyczących szeroko rozumianej gospodarki finansowej. Ich naruszenie może spowodować pociągnięcie do odpowiedzialności. Katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych określono w art. 5–18a ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o dyscyplinie). Nowelizacja ustawy o dyscyplinie z 19 sierpnia 2011 r., która czeka na publikację w Dzienniku Ustaw, przewiduje rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o art. 18b i 18c.
Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 18 pkt 1 ustawy o dyscyplinie).
Zaniechanie przeprowadzenia inwentaryzacji polega na tym, że kierownik instytucji kultury, pomimo ustawowego obowiązku, nie wyda zarządzenia o jej przeprowadzeniu.
Niewłaściwe przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji może dotyczyć zaniżenia faktycznych strat wynikających z niedoborów składników majątku. Niedobory powinny zostać wyjaśnione, a następnie rozliczone. Najczęściej niedobory uznane za niezawinione odpisywane są w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub — jeśli zostaną zakwalifikowane do zawinionych — obciąża się osoby materialnie odpowiedzialne.
Odpowiedzialność ponosi się zarówno za umyślne, jak i nieumyślne naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 22 ust. 1 ustawy o dyscyplinie).
Karami za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są:
Kara pieniężna wymierzana jest w wysokości od jedno- do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych należnego w roku, w którym doszło do tego naruszenia (art. 31 ust. 2 ustawy o dyscyplinie).
W przypadku gdy ustalenie wysokości wynagrodzenia jest niemożliwe, karę wymierza się w wysokości od jedno- do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.
Organ orzekający (Komisja Orzekająca, Główna Komisja Orzekająca) w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wymierza karę według swego uznania, w granicach określonych w art. 33 ust. 1 ustawy o dyscyplinie. Przy wymierzaniu kary uwzględnia się w szczególności:
Ponadto organ wymierzający karę uwzględnia motywy i sposób działania, okoliczności działania lub zaniechania oraz warunki osobiste osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny, jej doświadczenie zawodowe, sposób wywiązywania się z obowiązków służbowych oraz zachowanie po naruszeniu dyscypliny (art. 33 ust. 2 ustawy o dyscyplinie).