Prowadzimy wraz z żoną gospodarstwo agroturystyczne. Ponadto, korzystając z posiadanej bazy, organizujemy również imprezy (integracyjne, kuligi, ferie dla młodzieży) oraz występy grup folklorystycznych. Te ostatnie, ze względu na rosnące powodzenie, zorganizowaliśmy w ubiegłym roku w sali gminnego ośrodka kultury. Obecnie żona została wybrana radną gminy. Czy ten fakt uniemożliwia nam korzystanie z GOK?
Nie, radny nadal może korzystać z sal gminnego ośrodka kultury do organizowania imprez.
Ustawodawca, wykazując dbałość o przejrzystość wzajemnych relacji między jednostką samorządu terytorialnego (dalej: JST) a jej organem stanowiącym i kontrolnym (radą), stara się nie dopuścić do powstawania jakichkolwiek powiązań i uzależnień między nimi. Jednoznacznym tego wyrazem jest zapis, w odnoszącej się do opisanej w pytaniu sytuacji, ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Artykuł 24f przywołanej ustawy zabrania radnemu prowadzenia działalności gospodarczej, lub zarządzania taką, jeśli w tym celu wykorzystywane jest mienie komunalne JST. Celem tego artykułu jest uniemożliwianie osiągania ewentualnych ułatwień w dostępie do mienia komunalnego przez osoby posiadające mandat radnego.
Jednak kluczowe dla odpowiedzi na postawione pytanie jest ustalenie:
Na podstawie opinii prawnych wspartych wyrokami sądów administracyjnych należy rozróżnić mienie komunalne od mienia, którym gmina może swobodnie dysponować (w uzasadnieniu wyroku NSA z 6 października 2004 r., sygn. akt 481/04). Jeden z sądów stwierdził wręcz, że niestosowanie takiego odróżnienia może powodować, że każdy radny, poruszając się po drogach gminnych, wykorzystuje mienie komunalne, zatem powinien zrzec się mandatu.
(…) Wykorzystywanie mienia komunalnego do prowadzenia działalności gospodarczej, w świetle art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy rozpatrywać w odniesieniu do przedmiotu tej działalności.
Wyrok NSA z 6 października 2004 r., sygn. akt 481/04
Skoro gminny ośrodek, jako osoba prawna, dysponuje powierzonym mu mieniem oraz środkami niezbędnymi do utrzymania obiektu, w którym prowadzi swą działalność (art. 11 i 12 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej), to należy uznać, że w opisanej sytuacji nie wystąpi wykorzystywanie mienia będącego bezpośrednio własnością samej gminy.
Wobec niespełnienia pierwszego z warunków złożenia mandatu, z jednej strony nie ma znaczenia charakter działalności prowadzonej przez radną, z drugiej zaś brak przeszkód, by w dalszym ciągu instytucja kultury, jaką jest gminny ośrodek kultury, udostępniała jej swe pomieszczenia na warunkach ustalonych przez obie strony.