Pytanie

Niedawno biblioteka miejska rozpoczęła działalność w nowej siedzibie.
Czy w związku ze zmianą adresu należy zmienić pracownikom umowy o pracę?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jak pracownicy mają określone w umowach o pracę miejsce jej wykonywania.

Wyjaśnienie

Zgodnie z art. 29 § 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp), w treści umowy o pracę obowiązkowo musi się znaleźć oznaczenia miejsca lub — według nowego brzmienia przepisu obowiązującego od 26 kwietnia br. — miejsc wykonywania pracy. Określenie miejsca wykonywania pracy może być szczegółowe przez wskazanie konkretnego adresu siedziby instytucji kultury lub bardziej ogólne — jeżeli strony wpisały do umowy o pracę siedzibę pracodawcy — poprzez wskazanie jedynie miejscowości, w której znajduje się siedziba instytucji, co także jest poprawne.

Gdy w umowach o pracę pracownicy mają podany dokładny adres zakładu pracy, np. Zielona Góra ul. Spokojna 23, wówczas w razie zmiany siedziby pracodawcy i miejsca wykonywania pracy konieczna jest zmiana umowy o pracę. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zawarcie z pracownikami porozumień, czyli zmiany umowy o pracę na zasadzie porozumienia stron poprzez aneks zmieniający miejsce wykonywania pracy. Jeżeli pracownik takiego aneksu nie zechce podpisać, wówczas pracodawcy pozostaje dokonanie wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy na podstawie art. 42 § 1–2 kp.

Natomiast jeżeli w umowie o pracę pracownicy mają wskazaną wyłącznie miejscowość, w której znajduje się zakład pracy, a zmiana siedziby następuje w obrębie tej samej miejscowości, wówczas pracodawca nie ma obowiązku dokonywania zmian umowy o pracę.

Warto jeszcze przypomnieć, że pracodawca ma obowiązek poinformować pracownika — w postaci papierowej lub elektronicznej — o zmianie adresu swojej siedziby nie później niż w terminie 7 dni od dnia zmiany adresu (art. 29 § 32 kp w brzmieniu od 26 kwietnia br.).

Podstawa prawna

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz.U. z 31 lipca 2023 r. poz. 1465)