Najnowsze porady

W dziale Najnowsze porady znajdą Państwo wskazówki i odpowiedzi na pytania czytelników Poradnika Instytucji Kultury z zakresu finansów, działalności kulturalnej, podatków, prawa autorskiego, ochrony zabytków czy zamówień publicznych a także prawa pracy.

Świadectwo pracy dla dyrektora

31 stycznia br. skończył się okres, na który organizator powołał obecnego dyrektora instytucji. Ponieważ organizator nie wyłonił nowego dyrektora w ogłoszonym konkursie, wydał więc zarządzenie, że obecny dyrektor od 1 lutego będzie pełnił obowiązki dyrektora do czasu ogłoszenia wyników konkursu.
Czy w związku z tym należy wystawić dyrektorowi świadectwo pracy?

Zmiana dyrektora a inwentaryzacja

Dyrektor pełni funkcję od listopada 2016 r. Wraz z objęciem przez niego stanowiska nie przeprowadzono inwentaryzacji w celu ustalenia środków trwałych na moment przejęcia przez niego funkcji dyrektora. Podczas przygotowań do inwentaryzacji za 2018 r. ustalono, że są duże braki w środkach trwałych. Główny księgowy instytucji ustalił, że część środków trwałych, tj. drabinki gimnastyczne na jednej z sali, zostały rozebrane i spalone, jednak zarówno poprzednia księgowa, jak i dyrektor nie przeprowadzili likwidacji tego sprzętu.
Jak w takiej sytuacji ma postąpić obecny dyrektor?
Czy rozliczyć to jako niedobór i wskazać, że danego środka trwałego nie było na stanie w momencie przejęcia przez niego funkcji?

Umowa-zlecenie z własnym pracownikiem

Centrum kultury planuje podpisać umowę-zlecenie z własnym pracownikiem zatrudnionym na stanowisku organizatora kultury. Umowa-zlecenie ma dotyczyć prowadzenia zajęć tanecznych jako instruktor.
Czy można zawrzeć taką umowę?
Czy nie spowoduje to powstania godzin nadliczbowych tego pracownika, jeżeli jest on zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy?

Zakup książek do dalszej odsprzedaży

Instytucja kultury na spotkanie autorskie otrzymała od wydawnictwa 17 egzemplarzy książek na łączną kwotę 800 zł celem dalszej odsprzedaży. Czasem wydawnictwo wystawia od razu fakturę na książki, a czasem instytucja otrzymuje książki na podstawie zamówienia. Podczas spotkania sprzedano 7 egzemplarzy na kwotę 480 zł, a pozostałe egzemplarze odesłano, zgodnie z umową, do wydawnictwa. Od kwoty sprzedanych książek instytucji kultury należy się dodatkowo 15% prowizji — kwotę tę instytucja może odjąć od kwoty do zapłaty bądź też pozostawić sobie książki o takiej wartości.
Jak należy zaksięgować na kontach zakup, sprzedaż i zwrot książek?

Upoważnienie do zastępowania dyrektora

Pytanie dotyczy sposobu reprezentowania dyrektora na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Czy osoba, która została upoważniona do zastępowania dyrektora instytucji kultury na okres zwolnienia lekarskiego i następnie urlopu macierzyńskiego, powinna figurować na umowach o pracę i umowach-zleceniach podpisywanych z pracownikami i innymi osobami?
Czy raczej powinien na nich nadal figurować dyrektor, a osoba, która ma upoważnienie, podpisuje się pod pieczątką dyrektora ze słowami «z upoważnienia»?

Zakup budynku od gminy

Instytucja kultury z własnych środków kupiła od organizatora wieczyste użytkowanie gruntu i budynek na cele kulturalne (powstanie tam biblioteka multimedialna). Wartość nieruchomości wynosi 230 000 zł. Rada gminy podjęła decyzję o zastosowaniu przy sprzedaży w formie aktu notarialnego bonifikaty 99%. Cena sprzedaży w akcie notarialnym wynosi więc 2300 zł.
W jaki sposób ująć w księgach zakup nieruchomości?
W jakiej wartości przyjąć nieruchomość do ewidencji księgowej?

Zakup artykułów spożywczych na imprezę kulturalną

Samorządowe instytucje kultury i sportu często kupują artykuły spożywcze, takie jak np. kawa, herbata, ciasto, batoniki dla dzieci, albo zamawiają catering na organizowane przez siebie imprezy kulturalne i sportowe.
Czy takie zakupy są dozwolone? Czy mogą być zakwestionowane przez kontrolę?
Czy takie zakupy można ewentualnie finansować z przychodów własnych zamiast z dotacji?

Dwa dodatki specjalne

Pracownik instytucji kultury otrzymał dwa dodatki specjalne: jeden za pełnienie funkcji kierownika w czasie nieobecności dyrektora, a drugi — za prowadzenie zajęć w świetlicach. Kwota każdego dodatku z osobna nie przekroczyła — zgodnie z obowiązujacym w instytucji kultury regulaminem wynagradzania — 60% wynagrodzenia zasadniczego, ale łącznie przekroczyły tę wartość. Kontrola z urzędu gminy zarzuciła jednak wypłatę dwóch dodatków w kwocie przekraczającej 60% wynagrodzenia pracownika.
Czy słusznie?

Nagroda jubileuszowa po ponownym zatrudnieniu

Księgowa pracowała w bibliotece 18 lat, równolegle była pracownikiem urzędu miejskiego. 28 lipca 2018 r. przeszła na emeryturę. Kończąc pracę w bibliotece, otrzymała nagrodę za 30 lat pracy. Ponownie podjęła pracę od 1 sierpnia 2018 r. i tego dnia dostarczyła świadectwo pracy z urzędu miejskiego. Ze złożonych świadectw pracy wynika, że na dzień ponownego przyjęcia do pracy jej łączny staż pracy wynosi 40 lat, 10 miesięcy i 28 dni. Według obowiązującego w bibliotece regulaminu wynagradzania nagroda jubileuszowa przysługuje za 40 lat pracy.
Czy w związku z tym należy wypłacić jej nagrodę za 40 lat pracy?

Wynik z lat poprzednich w księgach rachunkowych

Nowy główny księgowy instytucji zauważył, że od 2002 do 2010 r. zyski instytucji kultury nie były przeksięgowane na fundusz instytucji, tylko pozostawione na koncie „Wynik z lat ubiegłych”. Od 2011 r. wynik był już odnoszony prawidłowo na fundusz instytucji, a od 2015 r. na fundusz rezerwowy.
Czy można teraz pod datą 31 grudnia 2017 r. przeksięgować saldo konta „Wynik z lat ubiegłych” na konto „Fundusz instytucji kultury” — jako mienie nabyte?
Czy potrzebna jest na to zgoda organizatora?